Go to Top

Utrustning & Kompetens

veterinar-katt-operation-herrljunga

Fotograf: Fihn foto

Smådjursveterinären i Herrljunga är en liten klinik men utrustningsstandarden är god och vi har både digitalröntgen, laboratorium och en operationsavdelning.

Vi kan ta emot djur för både enklare vård, så som vaccinationer och mer avancerade utredningar. Vi har även möjlighet att operera både hundar och katter, ta tandsten, göra dräktighetsultraljud och t.ex. röntga höft- och armbågsleder för SKK´s hälsoprogram.

I de fall vi inte kan erbjuda all hjälp hos oss hjälper vi er med remiss till lämpligt djursjukhus eller veterinärklinik.

SKK-röntgen

Vi utför röntgen på höft- och armbågsleder för bedömning hos SKK. Bilderna tas alltid på sederat djur och skickas digitalt till SKK.

Tänk på att alltid ta med din hunds stamtavla vid röntgen! Läs mer om ledröntgen i SKK´s dokument på www.skk.se.

Hygienpolicy

Under senare år har problemet med antibiotikaresistenta bakterier ökat både inom humanvården och inom djursjukvården. En alltför för frikostig antibiotikaanvändning har bidragit till utvecklingen av resistenta bakterier.

För att minska smittspridning och utveckling av antibiotikaresistens följer vi en hygienpolicy som bl.a. innebär:

• Noggrann handhygien
  • Ren omgivning
  • Genomtänkt och restriktiv antibiotikaanvändning

Hund- & Kattfoder

Vi säljer även hund- och kattfoder.  Vi har både Royal Canins och Hill´s sortiment. Är det någon av deras fodersorter vi saknar tar vi gärna hem den åt dig!